going-with-the-flow-1-of-2-victoria-felsteadVandaag TIP 3, YIN-beweging

Huh? Wat is dat nou weer?, hoor ik je denken, haha. Voor mij is dit de zachte, meer ronde, beweging. Waarmee ik alle mannelijke, meer gefocuste, energie (door al mijn doen en denken) die ik door de dag heen gebruik weer in balans breng.

Deze zachte beweging is voor mij veel effectiever dan bv stil zitten en mediteren.

Waar moet je dan aan denken? Nou, ik zal je wat van mijn voorbeelden geven:

Dansen

Een mooi ochtendritueel, maar ook als je een momentje op de dag hebt. Ik vind het het lekkerst om met een rustig nummer te beginnen. En dan even inchecken bij mezelf en de beweging als vanzelf op te laten komen. Alsof ik word bewogen… Mijn lichaam als het ware vragen aan welke bewegingen het behoefte heeft. En na dat rustige nummer zet ik dan een heerlijk dansnummer op en ga ik helemaal los!

Dit helpt me ook als ik in mijn denken vastzit. Een bewegend lichaam brengt mijn energie en ook mijn denken dan weer in beweging. En ik zie de dingen dat weer helderder.

En hoe meer ik voel dat er stress of boosheid of verdriet in mijn lijf vastzit, hoe harder ik alles laat schudden. Handen, armen, heupen, benen, voeten, schouders,… Zodat die opgehoopte ‘zooi’ wordt losgetrild en het mijn lichaam kan verlaten. Soms met de nodige tranen 😉 Ik kan je vertellen, dit is echt de goedkoopste en meest effectieve therapie die ik ken! Hierna voel ik me als herboren, haha.

DanceWalk

Zeker nu de zon zich weer vaker laat zien, wil ik naar buiten! Ik reserveer dan 45 minuten en ga stevig wandelen! Ik zet mijn koptelefoon op en mijn DanceWalk-Spotifylijst en wandel op het tempo van de muziek. Ik vind het een heerlijk tempo, ben buiten en word helemaal blij van al die lekkere muziek. Je kunt natuurlijk ook gewoon de muziek weglaten en zelf het tempo bepalen, maar mij helpt het om het juiste tempo te vinden. Geen hardlopen maar zeker ook geen drentelen. Want ik wil natuurlijk wel wat calorieën verbranden 😉

YINmeditatie

En tot slot, als ik toch even op mijn kussentje wil zitten om te mediteren en ik stilzitten lastig vind, dan is deze meditatie heerlijk. Ook deze doe ik op rustige, ‘flowende’ muziek. Maar hij kan natuurlijk ook zonder. Ga zitten op een kussentje bv. En laat je aandacht in je onderbuik zakken. Zie desnoods voor je dat daar, onder je navel, een prachtige edelsteen zit, of een bloem, of een zon. En houd je aandacht daar gericht. Kantel dan heel langzaam met aandacht je bekken naar voren… en dan weer heel bewust, met aandacht naar achteren, Als een soort schommelstoel, maar dan heel heel langzaam. Soepel, ontspannen maar met bewuste aandacht.

Je kunt deze meditatie ook liggend op je rug doen, met je knieën iets opgetrokken. Al doe je hem maar 5 min, met hele gerichte aandacht dan voel je je al een ander mens! Het kan zijn dat er emoties worden aangeraakt, tranen. Lekker laten stromen!

Nou, dat waren mijn toppers! Ben benieuwd naar de jouwe; deel je ze met me?
(En mocht je TIP 1 en TIP 2 gemist hebben, dan kun je deze alsnog hier lezen.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *