bloem vrouw zon(No matter what!)

Waarom is je goed voelen zo essentieel? Is dat geen luxe?

Absoluut niet dus. Het blijkt namelijk dat onder ieder verlangen wat wij mensen voelen steeds een en hetzelfde basisverlangen zit. Namelijk de wens om je goed te voelen! Of noem het fijn, of happy of tevree.

Want alleen als je je goed voelt, kun je het beste van jezelf geven. Aan je kinderen, aan je lief, aan je werk, aan de wereld. En je wilt ze het beste geven, want… dan voel je je goed! Haha, leuk hè, dan is het cirkeltje weer rond. Zo simpel eigenlijk 🙂

Dus geen luxe, maar een basisvoorwaarde.

Voordat je alles van jezelf kunt inzetten, Voor datgene waarvan je voelt dat je het ‘moet’ doen. Of wilt doen. Van binnen naar buiten. Voor jezelf en voor de ander. En-en, niet of-of!

Voel maar eens welk verlangen op dit moment in jouw binnenwereld om aandacht vraagt. Ik verlang naar…? Slapen, eten, gezelligheid? Succes, deelnemers voor je workshop, tijd om je blog te schrijven? Vakantie, sex, een wandeling? Kan allemaal…

Dieper duiken

En duik dan dieper, om onder dat verlangen te kijken. Waarom heb je dit verlangen? En dan duik je nog een laagje dieper. En misschien nog een laagje dieper. Kom je dan niet ook uit bij: omdat ik me goed wil voelen? (of een variant hiervan?)

Mijn geheimen!

Wat zijn nou belangrijke randvoorwaarden om je goed te voelen? Waarschijnlijk heeft iedereen zo zijn of haar tips. Ik deel hier graag de mijne met jou, omdat ze mij echt zo super helpen. Ik merk het meteen als ik ze vergeet. En omdat ze, los van alle externe omstandigheden die mij ‘overkomen’, altijd werken!

Ik som ze hieronder een voor een kort op en dan zal ik ze later, in aparte blogs, uitgebreider bespreken. Hier komen ze:

TIP 1: de dagelijkse check-in

Elke dag, even in stilte met jezelf zitten. Om in te checken bij jezelf, op 4 lagen! Zodat je naast alles wat ‘moet’, je eigen behoeften ook serieus neemt. In de volgende blog zal ik deze oefening uitgebreider toelichten.

TIP 2: water drinken en ‘grazing’

We weten allemaal dat we voor het grootste deel uit water bestaan en dat we water moeten drinken. Maar ik heb sinds kort het korte termijn effect van water drinken ontdekt. Het is echt het goedkoopste medicijn wat er is! Grazing (= snaaien) heeft een negatieve associatie maar het is zo effectief voor mensen met een labiele bloedsuikerspiegel. Deze 2 in 1 tip houdt me zoveel scherper, fitter gedurende de dag. Wonderlijk!

TIP 3: beweging

Ook weten we dat we genoeg moeten bewegen. Maar ik bedoel hier niet hardlopen of de sportschool. Ik wil het hebben over de ‘zachtere, vrouwelijkere’ vormen van beweging. Want die werken voor mij als vrouw zoveel beter dan stilzitten en heel hard en druk sporten.

TIP 4: ademen

Ademen doen we natuurlijk allemaal. Maar vaak onbewust en vaak ook zeer ineffectief. Als we ons bewust worden van de simpele kracht van onze adem kan ze veel meer voor ons betekenen!

Niet wereldschokkend he. Simpel eigenlijk, en toch zoooo effectief. Mits je de kanttekeningen in acht neemt. Misschien ben je al geïnspireerd, misschien heb je nog wat meer info nodig. Dan nodig ik je graag uit de volgende blogs ook binnenkort te lezen.

Voor nu, LoveU, en maak goed voor jezelf zorgen prioriteit nummer 1!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *